Hjälp kunden att sälja er produkt
- arbeta med emballage

Konsumenten har inte kunskapen att bedöma vilka kvaliteter som en växt har, och kan därmed heller inte bedöma om de skall köpa en produkt från leverantör A eller B. Lägg där till att många egenskaper inte är lätta att se, så som hållbarhet, näringsvärde, etc. Emballaget blir därför ett av de viktigaste försäljningsverktygen för att få konsumenten att välja just er produkt.


Känslan är viktigast

Emballaget har flera viktiga uppgifter, och i försäljningsögonblicket är kanske de viktigaste att väcka känslor och att ge information. Tänk på att ett köpbeslut till 90 % baseras på känsla och bara till 10 % baseras på fakta. Ta fram emballage som skapar rätt känsla för er produkt och för det segment som den skall säljas inom. Är det en premium-produkt skall den ha ett premiumemballage, är den en lockvara skall emballaget vara därefter. Ta hjälp av proffs!


Information skapar känsla

Detta betyder inte att information och fakta inte spelar roll, för det gör det! Tänk på att mycket känsla baseras just på information. Ta som exempel ekologiska produkter, de flesta konsumenter har inte en aning om vad ekologisk produktion innebär, eller vad skillnaden är mellan Krav- respektive EU-ekologiskt är, men ordet ekologiskt väcker hos många en positiv känsla - som leder till köp. Vilka egenskaper har era produkter som kan väcka positiva känslor som leder till köp? Lyft fram dem på emballaget!


Fakta fäller avgörandet - ibland

Om slutkunden står och väljer mellan produkt A och B, och känslorna för båda produkterna är likvärdiga, då fäller fakta avgörandet. Därför kan man inte slarva med fakta på emballaget, för bra fakta kan i slutänden vara det som väger över till er produkts fördel. Vilka fakta är viktiga att lyfta fram om era produkter?


Kom ihåg krukan eller tråget!

När kunden kommer hem åker emballaget oftast direkt i återvinningen. Därför måste information om produkten finnas tillgänglig så länge som möjligt, så att en nöjd kund kan se vad det var, vem som producerat, vilken sort etc. Det är ju inte mycket lönt att producera prydnadsväxter med längre hållbarhet eller extra smakrika livsmedel än konkurrenternas, om konsumenten sedan inte kan se på krukan eller tråget vem producenten var. Återkommande köp blir ju då bara slumpartade. Märk era tråg och krukor med producent, och kanske även sort eller kvalitet, så att nöjda kunder kan göra återkommande köp.


© Cascada AB 2017 - Webmaster: Jonas Möller Nielsen